Mijn e-mail wordt als spam gezien
Mijn e-mail wordt als spam gezien
Wordt uw e-mail als spam gezien en komt deze bij de geadresseerde in de spambox terecht? Dat kan erg vervelend zijn: voor u én de ontvanger. Het is erg vervelend en onprofessioneel als belangrijke mails niet aankomen en het kan daardoor imagoschade veroorzaken. Gebeurt dit vaak, dan kunnen de mailservers uw domein zelfs op een zwarte lijst zetten.
SPAM betekent: Sending People Annoying Messages? Dat e-mails als spam worden gezien door de server, kan gebeuren als er in het IP-adres van de server geen SPF-record staat vermeld. Is dat het geval, dan worden e-mails mogelijk als spam gezien.
Uw e-mail wordt als spam gezien? Stel het SPF-record in.
SPF betekent: Sender Policy Framework. SPF helpt bij het valideren van uitgaande e-mails die worden verzonden vanaf uw aangepaste domein (dat wil zeggen dat de mail komt van wie het zegt dat het is). Het SPF-record zorgt ervoor dat er minder spam via e-mail binnenkomt. De SPF is een onderdeel van de DNS. Daarom wordt het ook SPF-record genoemd.
Wanneer er een e-mail verstuurd is, wordt er bij de ontvangende mailserver een verificatie gedaan via het SPF-record. Er wordt dan gekeken of het IP-adres van de server vermeld staat in het SPF-record. Indien dat niet het geval is, zal de e-mail als mogelijke spam gemarkeerd worden.
SPF-record en spoofing
E-mail ‘spoofing’ betekent dat andere servers namens jouw domeinnaam een e-mail verzenden. Dit kan schade veroorzaken aan de reputatie van een domeinnaam of zelfs bedrijfsnaam. Als een server veel spam-berichten ontvangt, dan kan de domeinnaam zelfs op een blacklist komen te staan.
SPF-record aanpassen
Uw e-mail wordt als spam gezien of heeft u het vermoeden van ‘spoofing’? De oplossing ligt in het aanmaken of aanpassen van het SPF-record, zoals u las. In uw DirectAdmin kunt u de DNS wijzigen; hierin staat de SPF-records als TXT-record vermeld. Uw DNS-record vindt u onder ‘Accountmanager’ > ‘DNS management’. Hierin ziet u een tabel met uw huidige DNS-records waar ook de TXT-records staan. Standaard is deze inegesteld om e-mails te verzenden vanaf de webserver die u bij VedaWeb heeft. Door middel van een ‘include’ kan aangeven worden welke andere IP-adressen of domeinen er ook mogen mailen namens uw domeinnaam.
Voorbeelden van een ‘include’ zijn:
- IP4-adressen.
- IP6-adressen.
- Domeinnamen.
- Outlook SPF-record voor exchange online.
Aan het einde van een SPF-record moet nog worden aangegeven, wat er gedaan moet worden wanner er een e-mail wordt verstuurd vanaf een server die hiervoor geen toestemming heeft. Hiervoor zijn vier opties mogelijk zoals in de volgende alinea worden vermeld.
Type werking van het SPF-record
- -all: bij -all wordt aangegeven dat geen enkele server namens het domein e-mailberichten mag versturen.
- ~all: is er geen afzender in het SPF-record opgenomen? Dan wordt deze als spam gezien en in de spam-box van de ontvanger geplaatst.
- ?all: dit geeft aan dat er geen extra controles uitgevoerd hoeven te worden vanaf de servers waar gemaild wordt. Met dit commando wordt iedereen vanaf ongeautoriseerde en ongecontroleerde servers toestemming verleend.
- +all: alles en iedereen heeft toestemming om te mailen namens dit domein. Het SPF-record heeft geen aanvulling of functie voor de beveiliging of controle op de domeinnaam.
Toch nog spam in de e-mail?
Heeft u het SPF-record correct ingesteld en uw e-mailberichten worden toch nog als spam gezien, dan kan het zijn dat het DNS-record niet in orde is. U kunt hierachter komen door een mailtester uit te voeren. Komt u er nog steeds niet achter wat het probleem is? Stuur dan een e-mail naar sales@vedaweb.nl en onze specialisten helpen u verder.
Lees meer over: DNS-records aanpassen.
Misschien interesseert u dit artikel ook: Google verificatiecode toevoegen aan het DNS-record.