Veel gestelde vragen bij VedaWeb

De klantenservice van VedaWeb staat 7 dagen per week voor u klaar.

Om onze service optimaal te houden, verzoeken wij je bij eventuele problemen eerst op deze pagina te kijken. Op deze manier wordt onze helpdesk minder belast, en kunnen wij je sneller van dienst zijn.

Normale webhosting is bedoeld voor slechts één gebruiker. Bij veel van onze pakketten kunt u wel meerdere domein / websites hosten op de normale pakketten.

Bij reseller webhosting is het mogelijk om meerdere accounts aan te maken met ieder zijn eigen limieten. Dit is bijvoorbeeld vereist wanneer u onze diensten wilt doorverkopen. Onze reseller pakketten zijn 100% whitelabel. Uw klant kan dus niet zien dat u de diensten van VedaWeb doorverkoopt.

Wanneer u uw website niet kunt bereiken is het mogelijk dat er een storing is, maar het is ook mogelijk dat uw IP-adres wordt geblokkeerd door onze firewalls.
Om te controleren of uw website alleen voor u niet bereikbaar is of voor iedereen kunt u naar http://downforeveryoneorjustme.com/ gaan en hier uw domeinnaam invullen.

Wanneer uw IP-adres geblokkeerd is kunt u contact met ons opnemen om uw IP-adres te laten deblokkeren.

Voor eventuele storingen kijk op vedastatus.nl

VedaWeb Klantenpaneel
Wanneer u uw wachtwoord van ons klantenpaneel vergeten bent kunt u een nieuw wachtwoord opvragen met de wachtwoord vergeten link in ons controlepaneel

DirectAdmin
Wanneer u uw wachtwoord van het DirectAdmin controlepaneel bent vergeten kunnen wij dat voor u resetten. Neem hiervoor contact met ons op.

E-mailaccount
Wanneer u het wachtwoord van uw e-mailaccount bent vergeten kunt u deze opnieuw instellen.

Log hiervoor in op uw DirectAdmin controlepaneel. Klik vervolgens op uw domeinnaam. Klik onder “E-mailmanagement” op “E-mailaccounts”. Klik bij het betreffende e-mailaccount op “Change”. Stel hier uw nieuwe wachtwoord in.

Microsoft Outlook
Wij hebben voor Microsoft Outlook een handleiding gemaakt, deze kunt u volgen en zo kunt u uw mailaccount instellen.
De handleiding kunt u downloaden via deze link: https://www.vedaweb.nl/outlookinstellen.pdf

Voor andere mailprogramma’s kunt u de volgende opties gebruiken
Inkomende mailserver POP3 of IMAP: mail.uwdomeinnaam.nl
Uitgaande mailserver SMTP: mail.uwdomeinnaam.nl 

Hier dient u uwdomeinnaam.nl te vervangen door uw daadwerkelijke domeinnaam.

Gebruikersnaam: Het volledige emailadres
Wachtwoord: Het wachtwoord wat u heeft opgegeven toen u het emailadres aanmaakte

Inkomend en uitgaand SSL uitschakelen

Uitgaande poort: 587
Uitgaande verificatie inschakelen, gebruik hiervoor dezelfde gegevens als voor uw inkomende mail

U kunt door middel van het aanpassen van uw hosts file, een domeinnaam op uw systeem doorverwijzen naar een specifieke server/IP-adres. Op deze manier kunt u uw website bekijken op een andere server, zonder dat anderen dit ook zien. Dit is erg handig, wanneer u uw website gaat migreren naar een nieuwe server.

Windows:
Om uw hosts file aan te passen, opent u het programma kladblok. Indien u gebruik maakt van Windows Vista, Windows 7, Windows 8/8.1 en Windows 10 dan dient u deze als Administrator uit te voeren (rechtermuisknop en dan ‘Als Administrator uitvoeren’).
Wanneer u kladblok heeft geopend, gaat u naar ‘C:\Windows\System32\drivers\etc’. Indien u daar geen bestanden ziet staan, dan verandert u rechtsonder ‘Tekstdocumenten (*.txt)’ naar ‘Alle bestanden (*.*)’.
Hier opent u het bestand ‘hosts’.
Onderaan het bestand voegt u op een nieuwe regel de onderstaande regel toe:
<uw IP-adres> <uwdomein.ext> <www.uwdomein.ext>
Bijvoorbeeld:
37.247.42.245 uwdomein.nl www.uwdomein.nl

Vervolgens slaat u de wijziging op en vanaf dat moment verwijst het domein naar het ingestelde IP-adres, maar dan alleen voor uw eigen systeem.
Het kan zijn dat deze wijziging niet meteen zichtbaar is, in dit geval kunt u de PC herstarten.

Mac OSX:
Open het programma Terminal.
Voer het volgende commando in in Terminal:
sudo nano /etc/hosts
Hier opent u het bestand ‘hosts’.
Onderaan het bestand voegt u op een nieuwe regel de onderstaande regel toe:
<uw IP-adres> <uwdomein.ext> <www.uwdomein.ext>
Nu dient u de wijziging op te slaan. Dit doet u door te drukken op ctrl-X. Er wordt nu gevraagd of u de wijzigingen wilt opslaan. Druk op Y (yes). Vervolgens ziet u de bestandsnaam. Druk op Enter om de wijziging op te slaan.

Vervolgens slaat u de wijziging op en vanaf dat moment verwijst het domein naar het ingestelde IP-adres, maar dan alleen voor uw eigen systeem.
Het kan zijn dat deze wijziging niet meteen zichtbaar is, in dit geval kunt u de PC herstarten.

Dit kunt u doen door in te loggen in directadmin.
U gaat naar directadmin door te surfen naar: “http://uwdomein.nl:2222” Uiteraard dient u hierbij “uwdomein.nl” te vervangen door uw eigen domeinnaam.

Om gebruik te maken van phpMyAdmin dient u eerst een MySQL database en gebruiker aan te maken. Dit kan u doen door in te loggen bij DirectAdmin. Hier kunt u bij “MySQL Management” een database en gebruiker aanmaken.

U kunt vervolgens op http://uwdomeinnaam.nl/phpmyadmin inloggen met de gegevens die u in DirectAdmin gekozen hebt.
Vergeet niet om “uwdomeinnaam.nl” te vervangen door uw domeinnaam.

Uw mail kan door middel van webmail gelezen worden.
Dit kunt u doen door naar “http://www.uwdomein.nl/webmail” te surfen. Uiteraard dient u hierbij “uwdomein.nl” te vervangen door uw eigen domeinnaam.

Hiernaast kunt u ook Pop3 of Imap gebruiken. Dit kunt u instellen in een mailprogramma zoals outlook.
De gegevens die u hiervoor nodig heeft worden getoond zodra u een mailaccount aanmaakt in Direct Admin.

Sinds de nieuwe versie van Filezilla kan het zijn dat deze blijft hangen bij “Mappenlijst ophalen”, dit kunt u op de volgende manier oplossen:

  • Open sitebeheer
  • Voeg uw site toe met alle normale gegevens
  • Zet versleuteling op ‘Gebruik platte FTP (onveilig)’
  • Maak met verbinding met de zojuist toegevoegde site

Hierna zal Filezilla normaal functioneren.

Wanneer u een SSL certificaat wilt installeren op uw website heeft u bij VedaWeb meerdere mogelijkheden

Laten installeren door VedaWeb

Op onze website kunt u een SSL certificaat bestellen. Wanneer u dit doet wordt uw SSL certificaat door VedaWeb geïnstalleerd.
Wanneer u een SSL certificaat bij VedaWeb wilt bestellen gaat u naar https://www.vedaweb.nl/domeinnamen/ssl-certificaten/.

Ook kunt u gebruikmaken van Let’s Encrypt.
Let’s encrypt is een gratis dienst.
Wij bieden deze gratis aan, echter bieden wij hier buiten deze instructie geen inhoudelijke ondersteuning op.
Hierbij wordt het certificaat elke 3 maanden automatisch vernieuwd door let’s encrypt.
Een enkele keer gaat dit fout omdat er bijvoorbeeld een server van let’s encrypt niet bereikt kan worden.
Over het algemeen wordt dit nog 10x geprobeerd en gaat het uiteindelijk goed.
Echter kan het zo zijn dat dit proces ergens spaak loopt.
Zo kan het zijn dat uw certificaat verloopt. In dat geval krijgen bezoekers van uw website een veiligheidswaarschuwing en is uw site tijdelijk niet bereikbaar.
Ons advies is daarom om bij een belangrijke website voor een betaald SSL certificaat te gaan zodat u zeker weet dat deze altijd werkt.

Een gratis Let’s Encrypt SSL certificaat aanvragen

Stap 1. Log in op uw DirectAdmin controlepaneel
Stap 2. Ga naar SSL Certificates
Stap 3. Selecteer de optie “Free & automatic certificate from Let’s Encrypt”
Stap 4. Klik op opslaan

Om uw webhostingpakket te beheren dient u in te loggen bij uw DirectAdmin controlepaneel. Ga hiervoor naar http://uwdomeinnaam.nl:2222 en log in met de gegevens die u op uw mail heeft ontvangen.